Метаболизмът

Метаболизъм

ММетаболизъм – даденост или инструмент в нашите ръце?

Една от любимите теми за обсъждане с приятели винаги е била за външния вид и кой от познатите ни каква фигура успява да запази. Тогава се намесват реплики като «бърз» или «бавен» метаболизъм. Обвиняваме метаболизма, когато натрупваме килограми, обвиняваме го и когато не успяваме да покачим теглото си. Възприемаме го като враг или приятел, в зависимост дали сме доволни от него или не.

Използваме го за оправдание, когато тялото ни не работи по начина, по който ни се иска. Истината е, обаче, че въпреки заложените ни генетични предпоставки, метаболизмът е нещо, което е под наш контрол. Ако трябва да дадем съвсем простичко определение, метаболизмът е скоростта, с която нашият организъм генерира и изразходва енергия. Той е съвкупност от множество биохимични процеси в нашето тяло, но точно както не се налага да бъдем професионални автомонтьори, за да се справяме добре с управлението на нашия автомобил, така и не е нужно да сме специалисти по медицина, за да накараме тялото си да ни служи добре. Достатъчно е да сме наясно с факторите, които оказват влияние върху обмяната на веществата ни.

Защото в крайна сметка ежедневните ни навици по отношение на хранене, прием на течности и физическа активност определят оборотите, с които нашият организъм ще работи. И стигаме до основната цел на този текст – да разбием няколко мита за обмяната на веществата и да определим факторите, които я забързват или забавят.

1 Достатъчно вода – Нека изясним нещо още сега: обменните процеси се извършват във водна среда, затова поддържането на хидробаланса в тялото е изключително важен. Независимо дали предпочитаме чешмяна, трапезна, минерална или филтрирана вода, важното е да си набавяме достатъчно H2O. Колко вода ни е необходима? Около 30 милилитра на килограм телесно тегло. Това означава между 1,5 и 2 литра при дамите и повече от 2 литра при мъжете. При по-интензивна физическа активност, е добре да увеличим количеството. И ако все още не сме убедени в нуждата на организма ни от вода, ето още няколко ползи от нея – тя регулира температурата на тялото, отстранява отпадъчни вещества от организма, регулира храносмилането, овлажнява по естествен начин кожата и другите тъкани, прави ставите по-гъвкави и помага за укрепване на мускулите, овлажнява по естествен начин кожата и другите тъкани.

2 Закуска – Сутрин се събуждаме след дълъг период без храна. Пропускането на закуската означава, че метаболизмът се забавя, защото тялото ни гладува и минава в режим на съхранение. Определени хормони започват да потискат обмяната на веществата и възпрепятстват разграждането на енергоносителите (мазнини и захар). Така че закуската е важна, но също така е важно и какво ще закусваме. Сутрин организмът се нуждае от белтъчини, разнообразни хранителни елементи, фибри и вода. Добре е да избягваме захар и прости въглехидрати.

3 Често хранене на по-малки порции – Все още се намират «експерти», които смятат, че стига да не надхвърляме нужните ни калории за деня, няма значение дали ще ги приемем на 5 или 2 хранения през деня. Обикновено това са хора, които имат проблем да контролират метаболизма си. Защо се получава така? Две обилни хранения през деня натоварват храносмилателната система и водят до частично усвояване на храната. И обратно – 5-6 малки хранения на ден помагат да избегнем чувството на глад и рязкото понижаване нивото на кръвната захар (хипогликемия). Така се поддържа много по-интензивна обмяна на веществата.

4 Прием на белтъчини – Белтъчините изграждат крехката ни телесна маса, а тя има с пъти по-интензивна обмяна от мазнините в тялото ни. Добре е да се стремим да имаме източник на белтъчини на всяко хранене (соя, соеви кълнове, тофу, яйчен белтък, сирене, извара, постно месо, пуешко, пилешко, риба, боб, грах).

5 Забравяме гладуването – Наскоро разговарях с дама, която била чела в дебелите книги, че е добре да минава повече време между храненията, защото така клетките си почивали от усвояване на хранителни елементи. Това е напълно погрешно. Ако допуснем да минат повече от 4-5 часа без прием на храна, кръвната ни захар ще се понижи, а на организма ни му е нужна енергия за обменните процеси.

6 Разнообразни продукти с висока хранителна стойност – Тялото ни има нужда от определен набор хранителни елементи, за да функционира нормално, при това всеки ден. Нека се опитаме да консумираме повече разноцветни плодове и зеленчуци, сурови ядки, пълнозърнести храни, яйца, риба, морски продукти, нетлъсто месо. В същото време да избягваме консервирани храни с изкуствени оцветители или подсладители, полуфабрикати и т.н

7 Спорт – Дори когато мозъкът ни се съпротивлява, организмът обича физическата активност. Освен това метаболизмът се ускорява при упражненията и се запазва такъв няколко часа след приключването им.

8 Зелен чай – Зеленият чай преди хранене помага за ускоряване преработката на храната. Някои сортове зелен чай изгарят до 80 калории на порция.

9 Храни, които подпомагат – някои зеленчуци и подправки се славят като верни помощници на нашия метаболизъм. Не трябва да се плашим, когато в кухнята си използваме тъмнозелени листни зеленчуци, маково семе, канела, пиперки, риган, грейпфрут, синапено семе, магданоз, чесън, майорана, броколи, спанак, мента, джинджифил, копър и др. Остава да запретнем ръкави и да се позабавляваме в кухнята.

10 Вечеря – Нека вечеряме не по-късно от два часа преди сън, за да може храната от стомаха да премине в тънките черва. В противен случай през нощта вместо храносмилане ще се получи гниене на храната.
Ако до момента не спазваме почти нищо от десетте точки, може да ни се струва почти непосилно изведнъж да започнем да изпълняваме всички наведнъж. Добрата новина е, че не е и нужно. Като с всяко нещо, важна е първата стъпка. Достатъчно е да започнем да си изграждаме един полезен навик на седмица. Когато започнем да усещаме ползите, мотивацията да се опитаме да правим повече сама ще се появи. Все пак, добрият тонус, кондиция и лесният контрол на теглото са неща, от които никой не би се отказъл. А метаболизмът е много удобен инструмент за тяхното постигане.

авт. Димитър Станкев

Similar posts
  • С какво се храни нашият моз...ЕНЕРГИЯ ЗА УМА (Част 2) продължение от С какво се храни нашият мозък?  – Част 1 Колко лесно успяваме да се събудим сутрин? А колко често посягаме към чашата с кафе? Това ли е най-добрият начин да задвижим мисълта си, да запазим концентрация и да се тонизираме в течение на деня? Ефектът на кафето и [...]
  • С какво се храни нашият моз...ЕНЕРГИЯ ЗА УМА (Част 1) Колко лесно успяваме да се събудим сутрин? А колко често посягаме към чашата с кафе? Това ли е най-добрият начин да задвижим мисълта си, да запазим концентрация и да се тонизираме в течение на деня? Ефектът на кафето и енергийните напитки е краткотраен, а забързаното ни ежедневие не спира и [...]

По-мъдри. По-успешни. Мислещи.

Мисъл на месеца

 

"Ние сами пишем книгата на живота си. Когато разказваме историята си сами, имаме личното право да поставим финала, който искаме"

Малки стъпки – големи резултати