Как да развием своята емоционална интелигентност?

A photo by Eutah Mizushima. unsplash.com/photos/2TlAsvhqiL0

Под емоционална интелигентност (ЕИ) се разбира способността или умението да се възприемат, оценяват и управляват собствените емоции, да се разграничават различните емоции и да се назовават и определят правилно, както и да се използва емоционалната информация, за да бъдат ръководени чрез това мисленето и поведението.

На вашето внимание няколко метода за развитие на емоционална интелигентност от небезизвестния Норман Розенталщ.

1Не прекъсвайте и не сменяйте темата. Ако изпитаме неудобни чувства, у нас се появява желание да ги избегнем, прекъснем или да се разсеем. Може няколко пъти на ден да си задаваме въпроса: „Как се чувствам?“. Вероятно ще отнеме известно време, докато се потопите в тях. Отделете си съвсем малко време за тази практика.

Никой не се интересува от това, че сте ‘изморен’. Никой не се интересува от факта, че ‘сте се раздали до край’. На никой не му пука. Това, от което хората се интересуват е крайния продукт, крайния резултат. За другите е важно, че си направил това, което си казал, че ще направиш и си удържал на думата си. Важно е, че не си избягал от отговорност, когато нещата са излезли извън контрол или си попаднал в трудна ситуация. За другите е важно, че си запретнал ръкави и си свършил, онова, което е трябвало. За другите е важно, когато се раздаваш на макс и надхвърляш отговорностите и очакванията към теб и не искаш нищо в замяна. На никой не му пука – затова действай, за да се потупаш сам по рамото, за добре свършената работа.

2 Не съдете за чувствата си прекалено прибързано, не ги редактирайте. Не се отказвайте от чувствата си, пропускайки възможността да ги обмислите хубаво докрай. Здравите емоции често се изкачват и спускат като вълни, достигайки своя пик и спадайки по естествен начин. Вашата цел – да пресечете вълната, преди тя да е достигнала своя връх.

3Намерете взаимовръзка между силните чувства, които изпитвате сега и аналогичните им в миналото. Ако възниква трудно за определян чувство, трябва да се запитате: „Кога преди у мен е възниквало подобно чувство?“. Това помага да разберете, дали чувството, което изпитвате се явява отражение на случващото се сега или е предизвикано от нещо в миналото.

4Свържете чувствата си с мислитеАко усещате, че нещо излиза извън рамките на обичайното, то винаги е полезно да си зададете въпроса: :А какво мисля по този повод?“. Много често, едни наши чувства противоречат на други вътре в нас. Това е нормално. Вслушайте се в чувствата си така, както в съда се изслушват свидетелите. Най-добро решение може да се вземе само когато се разгледат всички доказателства.

5Вслушайте се в своето тяло. Тежестта в стомаха, на път за работа, може да говори за това, че работата ви е източник на стрес. Сърдечният трепет при запознанството с някого може да говори за това, че „именно този е човекът, когото сте чакали цял живот“. Ако се вслушате в усещанията и скритите сигнали, ще имате възможност да ги обработите с помощта на разума.

6 Ако не знаете какво чувствате – попитайте някого. Хората рядко осъзнават факта, че другите могат много ясно да виждат чувствата им. Помолете някого, който добре ви познава, в момента, когато се колебаете. Отговорът може да бъде много учудващ и проясняващ, в същото време.

7Настройте се на своите неосъзнати чувства. Как може да узнаете кои чувства са неосъзнати? Може да опитате метода на свободните асоциации. Намирайки се в отпуснато състояние, позволите на мислите си свободно да блуждаят. Наблюдавате къде ще ви заведат. Анализирайте своите мечти. Може да запишете чувствата си веднага след ставане от сън. Обърнете внимание на емоционалната съставна на сънищата ви. Особено при повтарящите се или взривни емоции.

8 Попитайте се – какво чувствах днес? Оценете самочувствието си по скалата от о до 100 и запишете числото. Ако в някой от дните се случи чувствата да са по-силни, намерете една-две минути да ги обмислите. Как са се появили, с какво са свързани?

9 Записвайте чувствата и  свързаните с тях емоции. Изследванията показват, че записвайки чувствата си, вие по-лесно може да се справите с тях. Това е просто упражнение, което отнема няколко часа на седмица.

10 Знайте мярката. Винаги настъпва време, когато трябва да спре да се вглеждаме навътре и да насочим фокуса си навън. Зацикляйки на негативните чувства, може само да ги засилите. Емоционалната интелигентност се състои не само в умението да се вгледате в самите себе си, но в присъствието на обкръжаващия ни свят.

Източници:

https://bg.wikipedia.org/

Норман Розенталщ из „Емоционална революция“

No Comments Yet

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

По-мъдри. По-успешни. Мислещи.

Мисъл на месеца

 

"Ние сами пишем книгата на живота си. Когато разказваме историята си сами, имаме личното право да поставим финала, който искаме"

Малки стъпки – големи резултати