Зеленчуците – готвени или сурови?

Зеленчуци

ЗЗеленчуците – как да ги консумираме?

В суровите зеленчуци успяват да се запазят някои полезни хранителни елементи като витамините С и В, а също и фолиевата киселина. Някои от тях служат за поддържане на имунната система и кожата в добро състояние, а други подпомагат нормалното функциониране на мозъка.

Друга полза от консумирането на сурови зеленчуци е, че обикновено те имат по-голям обем и засищат по-добре. В което и хранене да успеем да добавим сурови зеленчуци, след това огладняваме по-бавно.

Друг техен плюс е, че имат много по-малко калории от различните пакетирани храни, което пък помага да контролираме по-лесно калорийният си прием за деня. Също така са по-твърди и ни отнема повече време да ги сдъвчем, а така сме по-осъзнати за количествата погълната храна.

Ползите от суровите зеленчуци са неоспорими, но в същото време готвенето на определни зеленчуци отключва скрити техни хранителни свойства. Едни от най-полезните фитонутриенти в готвените зеленчуци са каротеноидите. Именно те са отговорни за оцветяването на различните зленчуци в определен цвят. Ликопенът прави домата червен, лутеинът дава на спанака неговия характерен зелен цвят, а бета-каротинът снабдява морковите с оранжевите им багри. При топлинна обработка на тези зеленчуци, нивото на каротеноидите се повишава, което означава, че тялото ни може по-лесно да усвои и използва полезните за него хранителни елементи.

 

Какво да правим в крайна сметка, за да си осигурим максимална полза от приетата храна?

1 Винаги е добре да консумираме продуктите в суров вид – но ако обичаме да готвим или имаме нужда да разнообразим менюто, важно правило е да не прекаляваме с обработката. Не е нужно да готвим на висока температура или пък да добавяме прекалено много вода при варене.

2 Приготвени на пара – Вместо да печем или пържим, можем да опитаме приготвени на пара зеленчуци.

3 Честа употреба – Най-важното в крайна сметка е, след като знаем за полезните свойства на зеленчуците, да успеем да набавяме достатъчно количество от тях в ежедневното си меню. А за това е нужна само фантазия..

авт. Димитър Станкев

 

No Comments Yet

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

По-мъдри. По-успешни. Мислещи.

Мисъл на месеца

 

"Ние сами пишем книгата на живота си. Когато разказваме историята си сами, имаме личното право да поставим финала, който искаме"

Малки стъпки – големи резултати